Το έργο CHANCES δημοσίευσε μια πρόσφατη μετα-ανάλυση (1) που περιελάμβανε 140.000 ενήλικες (άνω των 60 ετών, 82% γυναίκες) από πέντε κοόρτες από την Ευρώπη και τις ΗΠΑ για την αξιολόγηση της συσχέτισης μεταξύ της τήρησης της μεσογειακής διατροφής και της συχνότητας κατάγματος του ισχίου.

Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι οι συμμετέχοντες με μέτρια ή υψηλή προσήλωση στη μεσογειακή διατροφή, σε σύγκριση με εκείνους με χαμηλή προσκόλληση, εμφάνισαν σημαντική μείωση του κινδύνου κατάγματος του ισχίου.

Αυτό το εύρημα δεν ήταν εκπληκτικό. Πρώτον, επειδή η μεσογειακή διατροφή έχει πολλές ομοιότητες με την αλκαλική δίαιτα, και δεύτερον, λόγω της υψηλής περιεκτικότητάς της σε πολυφαινόλες, η οποία φαίνεται να είναι πολύτιμη για την καταπολέμηση του καρκίνου, της φλεγμονής και του οξειδωτικού στρες.

Όσον αφορά τη μυοσκελετική υγεία, μια προηγούμενη συστηματική ανασκόπηση και μετα-ανάλυση (2) ανέφεραν ότι οι ενήλικες που ακολούθησαν καλύτερα τη μεσογειακή διατροφή είχαν μικρότερο κίνδυνο να γίνουν αδύναμοι. Έχει επίσης αναφερθεί καλύτερη ικανότητα διατήρησης του σωματικού βάρους, της μυϊκής δύναμης, της σωματικής δραστηριότητας και του ενεργειακού επιπέδου σε συνδυασμό με στενότερη συμμόρφωση με την παραδοσιακή μεσογειακή διατροφή.

Το μεσογειακό διατροφικό πρότυπο στο σύνολό του, αλλά και ορισμένα συγκεκριμένα είδη όπως το εξαιρετικό παρθένο ελαιόλαδο, το οποίο αντιπροσωπεύει το σήμα κατατεθέν της μεσογειακής διατροφής και τα κύρια μαγειρικά λιπαρά, τα ψάρια και τα φρούτα, τα λαχανικά και τα ψάρια έχουν επίσης συσχετιστεί με τη μυοσκελετική υγεία, ιδιαίτερα με υψηλότερη οστική πυκνότητα (3, 4).

Μια μελέτη υποομάδας που τοποθετήθηκε στη δοκιμή PREDIMED ανέφερε επίσης μειωμένο κίνδυνο οστεοπορωτικών καταγμάτων με έξτρα παρθένο ελαιόλαδο (5).

(1) Benetou V, Orfanos P, Feskanich D, Michaëlsson K, Pettersson-Kymmer U, Byberg L, Eriksson S, Grodstein F, Wolk A, Jankovic N, de Groot LCPGM, Boffetta P, Trichopoulou A. Μεσογειακή διατροφή και κάταγμα ισχίου επίπτωση μεταξύ ηλικιωμένων: το πρόγραμμα CHANCES. Osteoporos Int. 2018; 29: 1591-1599.

(2) Kojima G, Avgerinou C, Iliffe S, Walters K. Η συμμόρφωση με τη μεσογειακή διατροφή μειώνει τον κίνδυνο αδυναμίας περιστατικών: συστηματική ανασκόπηση και μετα-ανάλυση. J Am Geriatr Soc. 2018; 66: 783-788.

(3) Savanelli MC, Barrea L, Macchia PE, Savastano S, Falco A, Renzullo A, Scarano E, Nettore IC, Colao A, Di Somma C. Προκαταρκτικά αποτελέσματα που καταδεικνύουν τον αντίκτυπο της μεσογειακής διατροφής στην υγεία των οστών. J Transl Med. 2017; 15: 81.

(4) Benetou V, Orfanos P, Feskanich D, et al. Συχνότητα πρόσληψης φρούτων και λαχανικών και κατάγματος ισχίου σε ηλικιωμένους άνδρες και γυναίκες: Το έργο CHANCES. J Bone Miner Res. 2016 Σεπ. 31 (9): 1743-52.

(5) García-Gavilán JF, Bulló M, Canudas S, et al. Η εξαιρετικά παρθένα κατανάλωση ελαιολάδου μειώνει τον κίνδυνο οστεοπορωτικών καταγμάτων στη δοκιμή PREDIMED. Clin Nutr. 2018 Φεβ. 37 (1): 329-335.

Πηγή: internationaloliveoil.org