Οι έρευνες αποκαλύπτουν ότι η αντιοξειδωτική σύνθεση των αποξηραμένων φρούτων είναι αξιοθαύμαστη και προστατεύει το καρδιαγγειακό σύστημα, εμποδίζοντας την οξείδωση της «κακής» χοληστερίνης (LDL).

Τα αντιοξειδωτικά των αποξηραμένων σύκων ιδιαίτερα εμπλουτίζουν τις λιποπρωτεΐνες στο πλάσμα του αίματος και αποτρέπουν την οξείδωσή τους, σύμφωνα με έρευνα που δημοσιεύτηκε στην επιθεώρηση «Journal of the American College of Nutrition».

Επιπλέον, σύμφωνα με την ίδια έρευνα, τα ξηρά σύκα και τα δαμάσκηνα συγκεντρώνουν το υψηλότερο θρεπτικό σκορ μεταξύ των αποξηραμένων και ακολουθούν οι χουρμάδες, λόγω της υψηλότατης περιεκτικότητάς τους σε φαινόλες – μια κατηγορία αντιοξειδωτικών ουσιών που, παρότι καταστρέφεται έως ένα βαθμό κατά τη διαδικασία της αφυδάτωσης των φρούτων, εξακολουθεί να βρίσκεται σε αρκετά μεγάλη συγκέντρωση στα αποξηραμένα φρούτα.

Τα αποξηραμένα φρούτα φαίνεται ότι συμβάλλουν ακόμη και στην πρόληψη της οστεοπόρωσης, σύμφωνα με έρευνα του Πανεπιστημίου της Oκλαχόμα.

Στη μελέτη αυτή παρατηρήθηκε ότι η συστηματική κατανάλωση ξηρών δαμάσκηνων οδήγησε στο σχηματισμό νέου οστού σε μετεμμηνοπαυσιακές γυναίκες. Αν και η έρευνα διήρκεσε μόνο τρεις μήνες, γεγονός παραμένει ότι τα βιοενεργά συστατικά των δαμάσκηνων ευνοούν την οστική αύξηση.

 «Ήπια καθαρτική» χαρακτηρίζεται η δράση των αποξηραμένων φρούτων, ιδιαίτερα των ξηρών δαμάσκηνων, σύμφωνα με την ανασκόπηση που δημοσιεύτηκε στην επιθεώρηση «Critical Reviews in Food Science and Nutrition».

Η καθαρτική τους δράση οφείλεται κατά κύριο λόγο στη μεγάλη περιεκτικότητά τους σε φυτικές ίνες – υπολογίζεται ότι 10-12 ξηρά δαμάσκηνα παρέχουν 7 γρ. φυτικών ινών, που αντιστοιχούν στο 30% της συνιστώμενης ημερήσιας δόσης. Από αυτή την άποψη, τα αποξηραμένα φρούτα υπερέχουν έναντι των φρέσκων και κυρίως έναντι των χυμών, που στερούνται φυτικών ινών.

Πόσο βοηθούν τον οργανισμό οι φυτικές ίνες

Επιπλέον, η κατανάλωση αποξηραμένων φρούτων δεν προκαλεί γαστρεντερικά ενοχλήματα, όπως πόνο και πρήξιμο, δηλαδή δεν επιδεινώνει το σύνδρομο του ευερέθιστου εντέρου, σύμφωνα με έρευνα για την καθημερινή κατανάλωση ξηρών δαμάσκηνων από μετεμμηνοπαυσιακές γυναίκες, που δημοσιεύτηκε στην επιθεώρηση «Journal of Applied Research».

Τα αποξηραμένα φρούτα είναι τα λειτουργικά τρόφιμα της φύσης, δεδομένου ότι λειτουργικά αποκαλούνται τα τρόφιμα που έχουν ένα αποδεδειγμένα ευεργετικό όφελος στην υγεία (π.χ. μειώνουν τη χοληστερίνη).

Τα αποξηραμένα φρούτα, λοιπόν, και ιδιαίτερα τα δαμάσκηνα, που έχουν μελετηθεί περισσότερα από όλα, έχουν σαφώς περισσότερα του ενός οφέλη για την υγεία. Επιπλέον, έχουν χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη, γεγονός που σημαίνει ότι μετά την κατανάλωσή τους δεν αυξάνεται γρήγορα το σάκχαρο του αίματος.

Τα οφέλη της κατανάλωσης τροφών με χαμηλό και μέτριο γλυκαιμικό δείκτη

Κατά συνέπεια, βοηθούν στο να διαρκέσει για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα το αίσθημα του κορεσμού. Επίσης, λόγω της γλυκιάς τους γεύσης, φαίνεται ότι ικανοποιούν την όρεξη πολλών ανθρώπων για γλυκό, βοηθώντας τους έτσι να μειώσουν την κατανάλωση λιπαρών γλυκών.

Χάρη σ’ αυτά τα χαρακτηριστικά τους, λοιπόν, οι διαιτολόγοι τα συστήνουν ως το ιδανικό ενδιάμεσο σνακ μεταξύ των γευμάτων. Πάντως, χρειάζεται μέτρο στην κατανάλωσή τους, επειδή είναι πλουσιότερα σε θερμίδες ανά τεμάχιο, συγκριτικά με τα αντίστοιχα φρέσκα φρούτα.

Τα ξηρά δαμάσκηνα και οι σταφίδες κατατάσσονται πρώτα μεταξύ όλων των φρούτων -αποξηραμένων και φρέσκων- όσον αφορά την αντιοξειδωτική τους δράση, δηλαδή την ικανότητα των συστατικών τους να απορροφούν τις ελεύθερες ρίζες οξυγόνου, σύμφωνα με το Εθνικό Ινστιτούτο Αντιγήρανσης των ΗΠΑ. Στην εν λόγω λίστα ακολουθούν οι φράουλες, τα φρέσκα δαμάσκηνα και τα πορτοκάλια.

Τα ξηρά δαμάσκηνα προσφέρουν βιταμίνες και μέταλλα που είναι ζωτικής σημασίας για την υγεία και τον μεταβολισμό μας. Αποτελούν πλούσια πηγή αντιοξειδωτικών βιταμινών, όπως η βιταμίνη Α που βοηθά στην όραση και την υγεία του δέρματος και η βιταμίνη C που είναι απαραίτητη για την ανάπλαση των ιστών.

Εκτός από τις βιταμίνες τα ξηρά δαμάσκηνα περιέχουν σημαντικές ποσότητες μετάλλων και ιχνοστοιχείων, δηλαδή σίδηρο, χαλκό, κάλιο και σελήνιο. Αποτελέσματα ερευνών έδειξαν ότι τα αποξηραμένα δαμάσκηνα προστατεύουν το καρδιαγγειακό σύστημα μειώνουν την κακή χοληστερόλη, την αρτηριακή πίεση και τον κίνδυνο εμφάνισης πολλών τύπων καρκίνου.

Πηγή: www.naturopathy.gr